Trafikförvaltningen i Stockholms län har lagt ett nytt förslag för kollektivtrafikens framtid. De vill bland annat dra in hela 17 busslinjer samt minska antalet avgångar i tunnelbanan.
Orsakerna till det drastiska förslaget är, som så mycket annat, det rådande ekonomiska läget. Trafikförvaltningen skriver att de måste ta hänsyn till följdeffekter från både pandemin och en orolig omvärld. Detta ses som absolut nödvändigt enligt majoriteten, medan oppositionen kallar det för “en slakt”.
– Resandet har minskat med en femtedel jämfört med 2019. Vi har in i det sista velat ha kvar ett lika stort trafikutbud som tidigare, men resenärsunderlaget bär inte kostnaderna som det ser ut i dag, säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen, i ett pressmeddelande.
De dödsdömda busslinjerna
Busslinjerna som förslagsvis ska läggas ned går i skrivande stund över hela länet. Samtliga linjer ska ha tillgång till “alternativ spårtrafik” för att få dras in. Den nuvarande listan över de dödsdömda linjerna är enligt trafikförvaltningen följande:
745 Uttran – Fridhemsplan
606X Sätra äng – Danderyds gymnasium
618 Danderyds sjukhus – Näsbypark
151 Norsborg – Fridhemsplan
737 Tumba station – Skärholmen
743 Skäckinge – Fridhemsplan
554 Råby – Kista
561 Jakobsberg station – Karolinska sjukhuset
221 Ropsten – Larsberg
452 Västra Orminge – Nacka gymnasium
453 Orminge – Nacka gymnasium
454 Boo backe – Nacka gymnasium
484 Sickla udde – Mölnvik
589 Östra Steninge – Flygskolan
537 Upplands Väsby – Kista centrum
153 Fridhemsplan – Bredäng
635 Åkersberga station – Österåkersanstalten
Förslaget ska diskuteras över sommaren
Även tunnelbanan kommer att ta sig en törn om förslaget går igenom. I mellan- och kvällstrafik föreslås det att avgångarna ska ske var tolfte minut istället för den nuvarande tiominuterstrafiken. Förslaget ska nu ut på remiss till samtliga kommuner. De kommande månaderna kommer en “slutlig sammanvägning av förslagen och remissinstansernas synpunkter” att göras, och beslutet kommer att fattas i höst.