Taylor Swift kommer till Sverige för tre spelningar i år, detta förväntas ge intäkter till Stockholm och dess företag med närmare en halv miljard kronor.
När Beyoncé kom till Stockholm i maj förra året, pratades det om en Beyoncé-effekt sett till det ekonomiska uppsving som kom i kölvattnet av hennes besök. Fansen som flockades la ut stora summor på hotell, restauranger med mera. Nu är det dags för Swift-effekten, som är ännu mer lukrativ.
Swiftonomics
I ekonomikretsar har det börjat talas om Swiftonomics, med syftning på den enorma inverkan som artisten Taylor Swift har på den lokala ekonomin var än hon håller sina konserter. Ser man till exempel till Stockholm så kommer de cirka 150 000 fansen, så kallde Swifties, inbringa drygt 471 900 000 kronor enligt de beräkningar som gjorts.
– När Friends Arena fylls med besökare innebär det också betydande intäkter för hotell, restauranger och butiker. Taylor Swifts besök är därför en riktig hit för Stockholms ekonomi. Fyra av fem besökare reser in till Stockholm och sammanlagt väntas gäster från fler än 130 olika länder, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.