I samband med en systemuppdatering förra året fick många Swedbankkunder stora problem med sina banktjänster, för detta har nu Finansinspektionen beslutat om en anmärkning och en hög sanktionsavgift.
Det var den 28 och 29 april 2022 som Swedbank genomförde en systemuppdatering, men något gick fel. Detta fick till följd att hundratusentals kunder inte kom åt grundläggande banktjänster. De kunde bland annat inte överföra eller ta emot pengar, en del kunde inte se sitt saldo och en del fick helt felaktiga saldon där de ibland hamnade på minus trots att de var förmögna.
Följde inte sina rutiner
Enligt Finansinspektionens utredning har banken inte följt sina rutiner och detta har fått så pass allvarliga konsekvenser att en hög sanktionsavgift är motiverad. Swedbank saknade även ändamålsenliga kontrollmekanismer som säkerställde att banken följde rutinerna. Swedbank har härigenom brutit mot centrala regler om intern kontroll, vilket framgår av ett pressmeddelande från Finansinspektionen.
– Banken frångick sina egna rutiner. Det bidrog till att ett mycket stort antal personer fick omfattande problem med att sköta sina grundläggande banktjänster. Nära en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton och många kunde inte heller göra betalningar. Det inträffade visar att det kan få allvarliga konsekvenser när rutiner frångås och den interna kontrollen inte upprätthålls, säger vikarierande generaldirektör Susanna Grufman.
Har vidtagit kraftfulla åtgärder
Enligt ett pressmeddelande från Swedbank så beklagar de problemen som uppstått till följd av IT-incidenten. De säger att de vidtagit “kraftfulla åtgärder” för att något liknande inte ska kunna hända igen.
– Vi ser allvarligt på Finansinspektionens anmärkning om att vi gjorde en ändring i ett IT-system utan att bankens interna rutiner och processer följdes. Vi ska nu analysera beslutet, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef Swedbank.