Efter en dålig snöröjning i Stockholmsområdet i november förra året har Svevia nu fått ett vite på 2,8 miljoner kronor, rapporterar Mitt i. Efter det kraftiga snöfallet som immobiliserade både kollektivtrafiken och de stackars invånarna som blev blockerade av massiva snöhögar, var det många som var missnöjda med snöröjningen – över 15 000 klagomål inkom till trafikkontoret.
En vite utdelas om en entreprenör utfört ett bristande eller försämrat arbete, vilket var fallet för Svevia som ansvarar för snöröjningen i stora delar av Stockholm. Ett prisavdrag på drygt en miljon kronor för ej utfört arbete, belastades de områden som Peab ansvarat för.
– Vitet blev framför allt så stort för att det var många gator som inte blev snöröjda på flera dagar, skrev Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, till Mitt i.
Svevia meddelar att man “vidtagit åtgärder” för att detta inte ska hända igen. Till nästa vinter kan stockholmarna alltså förhoppningsvis se framemot bättre snöröjning.