Planeringen av Stockholms första cykelgata pågår för fullt. Arbetet är en del i att främja cykeltrafiken i huvudstaden, något som Stockholms stad har jobbat mycket med under många år.
Det är den rödgröna majoriteten i Stadshuset som har lagt fram förslaget.
– Vi vill ge plats för cyklister att cykla i bredd och tillsammans med barn, ett lite mer nederländskt cyklande helt enkelt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) enligt DN.
Det är den 900 meter långa Surbrunnsgatan i Vasastan i centrala Stockholm som är tänkt att bli den första cykelgatan. Bilar kommer fortfarande att få köra på gatan, men måste anpassa sig efter cyklarna som har företräde. Tillåten maxhastighet kommer att vara 30 km/h för alla fordon, men det är cykeltrafiken som styr tempot och som övriga fordon måste följa. Fordon från tvärgator har väjningsplikt, och gatan kommer att vara röd för att påminna alla trafikanter om att särskilda regler gäller.
Vid trafiknämndens sammanträde den 16 februari kommer det slutgiltiga beslutet om cykelgatan att fattas. Går det igenom planeras byggstarten till efter sommaren och kommer att bli färdigt innan årets slut.