Den nya Barbie-filmen är sannerligen en storsatsning – så till den grad att all rosa färg tog slut på en global nivå. Färgleverantören berättar att “vi gav dem allt vi hade”, och nu råder det brist på Barbie-rosa i hela världen.
Barbie-filmen har biopremiär i USA den 21 juli i år. Redan när den första trailer-teasern släpptes blev det stor uppståndelse på internet. En ny anspelning på den klassiska Barbie-franchisen har tagits emot mycket väl av såväl unga som gamla, och filmen förväntas bli en succé. Greta Gerwig, filmskapare och skådespelare som tidigare mest arbetat med indiefilmer och som även myntat genren mumblecore, har regisserat och skrivit manus till filmen.
Många kända ansikten
I huvudrollerna finner man Margot Robbie, känd från bland annat sin roll som Harley Quinn i Suicide Squad, och Ryan Gosling, känd från bland annat La La Land och The Notebook. Även flera andra kända artister och skådespelare kommer att spela i filmen, däribland sångerskan Dua Lipa och komikern Will Ferrell.
“Världen har fått slut på rosa färg”
I en intervju med tidskriften Architectural Digest berättar Gerwig mer om arbetet med att framställa rekvisitan. Barbies drömhus går i en genomgående ton av chockrosa.
– Att upprätthålla “barndomen” var avgörande. Jag ville att det rosa skulle vara väldigt ljust och att allt nästan skulle bli för mycket, berättar regissören för tidningen.
Konstruktionen av det fullskaliga drömhuset krävde många liter rosa färg. Den chockrosa färgen köptes in från företaget Rosco, som är en känd färgleverantör till filmbranschen. Gerwig berättade att produktionen beställde så mycket att färgen tog slut, och hon konstaterade då att “världen har fått slut på rosa färg”.
“Vi gav dem allt vi hade”
Rosco bekräftade för LA Times att färgen mycket riktigt tagit slut. Produktionen av filmen använde så mycket rosa färg att det nu råder global brist på just den färgen. Dock ska coronapandemin ha orsakat leveransproblem, vilket kan ha varit en bidragande faktor.
– De använde upp all färg vi hade, i hade brist, sen gav vi dem allt vi hade, säger Lauren Proud, marknadschef på Rosco, till LA Times.