”Hej kära socialdemokrat, får jag låna din röst i nästa val?” Så lyder introduktionen till Moderaternas senaste kampanj, Låna ut din röst. Inför valspurten 2022 satsar M på att vinna över så många socialdemokratiska sidbytare som möjligt, genom att inrikta sig på invandrar- och arbetarväljare i traditionella S-fästen.
De planerar bland annat att ställa sig utanför fabriker för att dela upp kampanjmaterial och frukost, för att förhoppningsvis kunna knipa så många röster att det sker ett maktbyte. Partisekreteraren Gunnar Strömmer säger till Aftonbladet att ”I ett läge när det är så pass jämnt mellan de olika sidorna så kan ju förmågan att attrahera väljare att byta sida bli väldigt avgörande”.
Socialdemokraten Morgan Johansson tycker att kampanjen är ”urbota dum”. Så här skriver han på Twitter:
Riktar sig mot utsatta områden
De fem orterna som partiet först och främst riktar in sig på är Södertälje, Botkyrka, Trollhättan, Västerås samt Borlänge. Det dessa fem orter har gemensamt är att många av dess invånare har invandrarbakgrund, och i internt material om kampanjen skriver M att orterna även präglas av ”högt bidragsberoende, hög brottslighet, dåliga skolresultat och hög otrygghet.”
Moderaterna lanserar även en nydesignad logga i samband med sin kampanj – den klassiska M-loggan mot en röd botten. Partisekreteraren säger dock att det inte handlar om ett permanent färgbyte.