Lidls prissänkning kan få samma effekt som när de norska matkedjan Kiwi gjorde samma sak, nämligen sänka inflationen.
Om svensk inflation kan sänkas beror på hur de tre dominerande dagligvaruhandelskedjorna reagerar.
– Om andra kedjor blir rädda för att tappa kunder och följer efter så kan det ha en sådan effekt, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Göteborgs universitet, till Göteborgs-Posten (GP).
Kiwi-effekten
Den stora matbutikskedjan Kiwi i Norge satte ett pristak på sina varor och övriga aktörer på marknaden tvingades att följa efter när de började förlora marknadsandelar. Kiwi fick på mindre än en vecka över 600 000 nya kunder – en så kallad Kiwi-effekt.
– Lidl är en mycket mindre spelare jämfört med Kiwi, så man kan tänka sig att det får lite mindre effekt här. För att få ner inflationen i sig behöver du vara en mycket större spelare, men om andra kedjor blir rädda för att tappa kunder och följer efter så kan det ha en sådan effekt, säger Ulrika Holmberg till GP.