Utbyggnaden av Stockholms tunnelbanenät pågår för fullt och har nu nått sin djupaste punkt – 105 meter under marken vid östra Södermalm. Station Sofia kommer att bli en av de djupaste stationerna i världen.
Bygget av den nya, gula linjen som kommer att gå mellan Fridhemsplan och Älvsjö pågår för fullt. Under Stigbergsparken går djupa underjordiska gångar, så kallade arbetstunnlar, där flera tusen ton berg sprängs bort och fraktas upp ur underjorden. Ett mellanplan, flera plattformar och plats för de nya snabbhissarna ska rymmas under jord, medan biljetthallarna kommer placeras i parken.
Arbetarna har nått den längsta punkten i bygget. Just nu sprängs det för fullt över hundra meter under jord. Plattformarna kommer att ligga på prick 100 meters djup, bara 5,5 meter under världsrekordet som hålls av Ukrainas huvudstad Kiev. Sprängningarna har gått utmärkt hittills enligt arbetarna.
– Det gick utmärkt. Det var en vanlig sprängning, men lite extra kul för dem som var med, säger Emma Sahlman, pressansvarig vid Förvaltning för utbyggd tunnelbana, till Mitt i.