Konsumentföreningen Äkta vara utser varje år “Årets matbluff”. Det kanske inte så önskvärda anti-priset går till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt. Nu är nomineringarna till Årets matbluff 2022 klara. Omröstningen startar idag, den 17 januari, och pågår fram till den 23 januari på Äkta vara:s hemsida.
Under förra året fick Äkta vara in över 300 tips, vilket är rekord sedan föreningen började utse Årets matbluff år 2016. Av dessa tips har fem produkter valts ut, som anses vara de som har den mest vilseledande reklamen och mest fusk med ingredienser.
Här följer årets nomineringar.
Nyckelbryggerier Cider med smak av lingon
Motivering: Var är lingonen?
Stoltserar med att vara en cider från Norrbotten med smak av lingon. Etiketten pryds också med lingon. På sidan av flaskan står även att smaken är ”hämtade från våra skogar och myrar” och att cidern har ”en äkta, frisk karaktär”. I ingrediensförteckningen hittar man dock inte mycket av detta då den inte innehåller några lingon utan endast ”naturliga aromer” av okänt ursprung och färg från bland annat svart morot. Inte heller den mindre mängd äpplen som cidern består av verkar vara norrbottniska, utan kommer från Sverige och Danmark, enligt mejl från företaget.
Bravo Röd apelsin
Motivering: Mer färgad äppeljuice än blodapelsin
Namnet syftar uppenbarligen på blodapelsin och en stor del av förpackningen täcks av just denna frukt. Största ingrediensen är dock äpple, som däremot inte avbildas alls. Juicen innehåller dessutom mer vanlig apelsin än blodapelsin. Exakt hur mycket, eller lite, blodapelsin det rör sig om framgår dock inte, vilket det borde göra. För att dölja bristen på blodapelsin har man blandat i en mindre mängd rödfärgande aroniajuice. Sedan nomineringen offentliggjordes har Skånemejerier hört av sig till Äkta vara och sagt att de ska ändra designen på produkten i början av 2023.
Arla Keso protein
Motivering: Marginellt mer protein
Keso protein ”passar till en aktiv livsstil”, står det på tillverkaren Arlas hemsida. Och givetvis är det proteinet som man anspelar på att den som tränar skulle vara i extra behov av. Proteinhalten är dock inte så mycket att stoltsera med, då det bara är en procent mer än i Arlas vanliga Keso, 15 istället för 14 procent. ”Naturligt proteinrik”, kallar Arla det för, när de egentligen har tillsatt extra mjölkprotein i produkten.
Fazer Willja Oat for whipping
Motivering: Väldigt lite nyttig havre
Namnet antyder att det här är en vispbar produkt, som liksom havredryck görs av nyttig havre. Men är den verkligen ”gjord av nordisk havre”, som det står, när den bara innehåller en ynka procent havreextrakt? Visserligen står det även ”blandning av vegetabiliskt fett” på framsidan, vilket är en mer korrekt beskrivning av innehållet. Huvuddelen utgörs nämligen av vatten och härdad kokos- och rapsolja, där det nyttiga i fettet har försvunnit.
GB Glace Big Pack vanilj
Motivering: Mjölken som försvann
GB har bytt recept på sina klassiska Big pack, till ett med lägre klimatavtryck. Samtidigt har de tagit bort alla mjölkprodukter, som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla. Att så är fallet framgår endast om man granskar baksidan. Mjölkprodukterna har ersatts med bland annat vatten och ärtprotein. ”Kan innehålla mjölk”, står det komiskt nog efter ingrediensförteckningen.